Oktober

Vive dieet- en leefstijladvies

Bepaal je persoonlijke energiebehoefte
Tussen sporters zijn er grote verschillen in energiebehoefte, zelfs bij een vergelijkbare lichaamssamenstelling en trainingsarbeid. De reden hiervoor is dat er veel factoren zijn die het energieverbruik bepalen.

 

Stel jouw persoonlijke energiebehoefte vast


Figuur: de componenten van energieverbruik
Methoden om je energiebehoefte vast te stellen
Er zijn verschillende laboratioriummethoden om je energiebehoefte te bepalen. De meest gebruikte methode is de indirecte calorimetrie, waarbij het energieverbruik wordt afgeleid uit zuurstofverbruik en kooldioxideproductie.

Trainingslogboek
Maar natuurlijk is niet iedere sporter in de gelegenheid om een dergelijke test te ondergaan en wil je ook zelf kunnen schatten wat je lichaam nodig heeft. Je kunt dit doen door middel van het bijhouden van je gewicht gedurende een langere periode, als onderdeel van je trainingslogboek. Je houdt hierin bij wat je gegeten/gedronken hebt, wat je aan training hebt gedaan en hoe je gewicht is. Belangrijk is dat je steeds op hetzelfde tijdstip weegt, onder dezelfde omstandigheden (bij voorkeur nuchter en na toiletbezoek). Kleine schommelingen in je gewicht moet je negeren, omdat deze meestal door het vochtgehalte in het lichaam veroorzaakt worden. Je voeding kun je (laten) berekenen (www.dieetinzicht.nl) en daarnaast zijn er diverse websites waarop je je energieverbruik kunt berekenen.

Wanneer je merkt dat je gewicht veranderd, omhoog of omlaag, is dat een teken dat er een onbalans is tussen inname en verbruik van energie. Door je ingevulde trainingslogboek heb je meer inzicht in de afstemming tussen je training en je voeding en kun je deze, eventueel met hulp van een sportdiëtiste, aanpassen.

Vive Dieet- en leefstijladvies

Diëtist Martine Bos
http://www.vive-dietist.nl

Wij stellen het op prijs als je deze informatie deelt met anderen.
Indien je de teksten wilt hergebruiken of kopiëren houdt er dan rekeninng mee dat de tekst op deze pagina auteursrechtelijk zijn beschermd en enkel verspreid mogen worden o.v.v.: 
Auteur: Martine Bos, Vive Dieet- en leefstijladvies & Bron: Looppassie.nl

 

Advertenties
  • RSS Hardloopkrant

    • Er is een fout opgetreden. De feed is waarschijnlijk uit de lucht. Probeer later opnieuw.
  • RSS Runnersweb

    • Er is een fout opgetreden. De feed is waarschijnlijk uit de lucht. Probeer later opnieuw.