December

Vive dieet- en leefstijladvies

Vetten: Verzadigd vs. Onverzadigd; hoe zat het ook al weer?

De december maand staat voor de deur en de lekkere snacks,  pepernoten, banketstaaf, marsepijn, oliebollen en appelflappen, liggen met bakken vol in de winkel en in de gebakkramen op straat. Afgezien van aandeel koolhydraten leveren deze lekkernijen ook Vet. Wat doet dit voor de sporter?

Vetten: Verzadigd vs. Onverzadigd

Vet is een bron van energie (calorieën), vitamine A, D en E en essentiële vetzuren (linolzuur en alfa-linoleenzuur). Bij een gezond eetpatroon komt tussen de twintig en veertig procent van de calorieën uit vet. Onverzadigde (goede) vetten vind je in vette vis en in bepaalde plantaardige oliën, zoals zonnebloemolie en producten zoals Becel. Enkelvoudige onverzadigde vetten vind je in olijfolie, raapzaadolie, sommige noten en avocado’s. Meervoudig onverzadigde vetten (en – in mindere mate ook enkelvoudige onverzadigde vetten) verlagen het cholesterolgehalte en helpen zo mee het hart gezond te houden.

Verzadigde (slechte) vetten en transvetten zijn slecht voor de gezondheid van je hart. Verzadigde vetten verhogen je cholesterolgehalte. Je vindt ze in dierlijke producten, zoals kaas, room, worst, vet vlees en roomboter. Je vindt verzadigde vetten ook in kant-en-klare cake, koek en gebak en ook in veel snacks. Snacks, fastfood en gebak bevatten veel transvetten. Dit zijn ongezonde vetten. Niet alleen verhogen ze het cholesterolgehalte, ze leveren ook geen gezonde voedingsstoffen voor het lichaam.Vervang producten die rijk zijn aan verzadigde vetten door producten die meer onverzadigde vetten bevatten. Vervang bijvoorbeeld roomboter door een vloeibare margarine.

Tijdens licht- tot middelmatig intensieve inspanning wordt evenveel van de opgeslagen koolhydraten en vetten geoxideerd om in de energiebehoefte te voorzien. De hoogste vetverbranding wordt bereikt bij middelmatig zware inspanning (50-60% van het maximaal vermogen). Wanneer de inspanningsintensiteit verder wordt verhoogd (boven 70% van het maximale vermogen) neemt de vetoxidatie, zowel relatief als aboluut gezien, significant af en schakelen de spieren vooral over op het gebruik van de endogene glycogeen voorraden. Bij middelmatig tot hoge intensiteit (duur)inspanning vormen de glycogeen voorraden, en met name het spierglycogeen, dus veruit de belangrijkste energiebron.

SNOEP DUS VERSTANDIG; SNOEP MET MATE!!

Vive Dieet- en leefstijladvies
Diëtist Martine Bos
http://www.vive-dietist.nl

Wij stellen het op prijs als je deze informatie deelt met anderen.
Indien je de teksten wilt hergebruiken of kopiëren houdt er dan rekeninng mee dat de tekst op deze pagina auteursrechtelijk zijn beschermd en enkel verspreid mogen worden o.v.v.: 
Auteur: Martine Bos, Vive Dieet- en leefstijladvies & Bron: Looppassie.nl


Advertenties
  • RSS Hardloopkrant

    • Er is een fout opgetreden. De feed is waarschijnlijk uit de lucht. Probeer later opnieuw.
  • RSS Runnersweb

    • Er is een fout opgetreden. De feed is waarschijnlijk uit de lucht. Probeer later opnieuw.