Oktober

Wim van Houtert is fysiotherapeut en praktijkhouder


Mijn naam is Wim van Houtert, (sport)fysiotherapeut bij Fysio Running en hier behandel ik veel hardlopers. Maandelijks schrijf ik voor Looppassie artikelen over blessures en training. Pijn aan de hak is een veel gehoorde klacht in Nederland. Wanneer de pijn onder op de hak zit spreken we al snel van een Fasciitis Plantaris of een Hielspoor. De klachten worden nogal eens door elkaar gehaald en daarom deze maand een artikel over hielspoor.

Hielspoor (spina calcanei) en Fasciitis Plantaris

Hielspoor is een verkalking van de aanhechting (fascie) aan het hielbeen (calcaneus).

Het is een symptoom wat kan ontstaan bij een Fasciitis Plantaris. Dit is een ontsteking van de fascia plantaris aan de onderkant van de voetzool. Het verbindt de bal van de voet met het hielbeen.

Fasciitis Plantaris is een ontsteking van de fascie aan de onderkant van de voetzool

Fasciitis Plantaris is een overbelastingsblessure. Veel belasting van de fascie kan leiden tot microscheurtjes en eventueel ontsteking en degeneratie van het bindweefsel. De blessure is herkenbaar aan de pijn aan de onderzijde van de hiel tijdens het belasten van de voet. Vooral bij het opstaan of na een tijd stilzitten zijn de eerste stappen vaak pijnlijk. Blootsvoets lopen, trap oplopen of op de tenen lopen is vaak ook gevoelig.

Fasciitis plantaris is een overbelastingsblessure die eerder kan optreden bij de volgende factoren:

Interne factoren
– Overgewicht
– Platvoeten en holvoeten
– Over proneren
– Afwijkende afwikkeling van de voet
– Instabiel enkelgewricht
– Beperkte beweeglijkheid van de voet

Externe factoren
– Veel staan tijdens werk
– Instabiele loopschoenen
– Te licht geadviseerde loopschoenen
– Te snel/intensief opgevoerd schema
– Veel heuvel trainingen

Om deze blessure voor te blijven is het goed om rekening te houden met de volgende aspecten:

1. Rekken van de voet en kuitspieren: Rek je kuit en voetspieren op en blijf hierbij alert op het gevoel onder de hiel. Doe dit dagelijks.

2. Stabiliteitstraining van de enkel: Ga op 1 been staan met ligt gebogen knie. Stabiliseer de enkel. Links en rechts, 3 x 60 sec.

3. Het laten analyseren van je loopstijl en hardloopschoenen: Bezoek een goede hardloopwinkel en laat je analyseren. Iedereen uit de omgeving Groningen en omstreken mogen altijd bellen of mailen voor een gratis loopschoenen analyse.

Bij de eerste symptomen:
1. Neem een bevroren flesje water en rol deze onder de voet heen en weer.
2. Gebruik een heelpad in de schoenen. Dit is een zacht kussentje onder de pijnlijke plek en zijn verkrijgbaar bij de betere hardloopwinkels.
3. Wees er op tijd bij om verergering te voorkomen. Voor een goed onderzoek naar de oorzaak van de klachten en adviezen kun je in eeste instantie het beste bij Fyiso Running terecht of een fysiotherapeut gericht op hardlopen (specialisatie).

Succes met trainen en blijf blessurevrij!

Fysio Running
Fysio- en running therapeut Wim van Houtert
http://www.fysiorunning.eu

Wij stellen het op prijs als je deze informatie deelt met anderen.
Indien je de teksten wilt hergebruiken of kopiëren houdt er dan rekeninng mee dat de tekst op deze pagina auteursrechtelijk zijn beschermd en uitsluitend verspreid mogen worden o.v.v.:
Auteur: Fysio Running, Wim van Houtert & Bron: Looppassie.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

  • RSS Hardloopkrant

    • Er is een fout opgetreden. De feed is waarschijnlijk uit de lucht. Probeer later opnieuw.
  • RSS Runnersweb

    • Er is een fout opgetreden. De feed is waarschijnlijk uit de lucht. Probeer later opnieuw.